Tuesday, April 27, 2010

DUA GOLONGAN PENGHUNI NERAKA

Rasulullah S.A.W. bersabda:

Dua golongan daripada ahli neraka yang belum kami ketahui, iaitu satu golongan yang membawa cambuk seperti ekor lembu untuk memukul manusia dan wanita-wanita yang menari-nari sambil menggelengkan kepala seperti pundak unta. mereka itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya, sedangkan syurga itu dapat dihidu dari jarak sekalian.
(Hadith Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)

Dengan mukjizat yang dikurniakan kepada Rasulullah S.A.W., maka Baginda dapat mengetahui keadaan manusia di akhir zaman.

Oleh sebab itu, Baginda dapat meramalkan bahawa dua golongan ahli neraka yang dimaksudkan itu akan wujud di dunia akhir zaman ini iaitu:-
1. pemimpin yang zalim.
2. wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang.

dua golongan ini tidak akan dapat menghidu bau syurga dan tidak akan masuk syurga selama-lamanya.


Golongan yang pertama:

PEMIMPIN YANG ZALIM





pemimpin yang zalim ini semasa hidupnya selalu berlaku kejam terhadap rakyat di bawah tanggunjawabnya.




Seorang pemimpin hendaklah berlaku adil terhadap orang yang berada dibawah pimpinannya. Hukuman yang dikenakan hendaklah setimpal dengan kesalahan yang dilakukan. Sekiranya seseorang pemimpin itu berlaku adil, sudah tentu semua rakyat akan mentaatinya dan memberi kerjasama sehingga terlaksananyan peraturan yang disusun untuk kesejahteraan mereka. Bahkan, bukan sahaja rakyat suka kepada pemimpin yang adil ini, malah ALLAH juga mencintai dan membimbingnya ke jalan yang lurus.


Sebagaimana Hadith Rasulullah S.A.W.:-

"Sebaik-baik pemimpin di antara kamu ialah kamu mencintai mereka dan mereka mencintai kamu, dan kamu mendoakan pada mereka dan mereka mendoakan kepada kamu. dan seburuk-buruk pemimpin di kalangan kamu ialah kamu membenci mereka dan mereka membenci kamu, dan kamu melaknat mereka dan mereka melaknat kamu."
( Hadith Riwayat Muslim)

Golongan yang kedua:

WANITA YANG BERPAKAIAN TETAPI TELANJANG




Wanita-wanita yang mendedahkan auratnya kepada lelaki bukan muhrim yang digambarkan oleh ALLAH dan RasulNya sebagai berpakaian tetapi bertelanjang. walhal, ALLAH S.W.T. telah menunjukkan cara berpakaian yang tidak bertentangan dengan syarak.



Sebagaimana firmanNya:

" Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian yang indah utnuk perhiasan. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda kekuasaaan ALLAH S.W.T., agar kamu mengambil peringatan."

( Al-A'raf:26 )





Dalam firman ALLAH S.W.T. yang lain:-

" Dan katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka itu menahan pandangan, memelihara kehormatan dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, melainkan yang biasa mereka zahirkan. Dan hendaklah mereka menutup tubuh mereka hingga ke dada, janganlah menampakkan perhiasan kecantikannya melainkan kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba sahaya mereka, atau pelayan lelaki yang tidak berkeinginan lagi terhadap wanita atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. dan janganlah mereka menghentak-hentakkan kaki mereka supaya diketahui apa yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu kepada ALLAH, wahai orang-orang yang beriman agar kamu berbahagia."

(An-Nur:31)

2 comments:

  1. Bagus pengisian blog ni.tambahkan dengan realiti semasa dan colabrate dengan penulisan dan ayat anda.Then,pembaca akan rasa anda bercakap dengan mereka.Keep it up. tahniah.and rajin-rajinlah update blog.

    ReplyDelete
  2. insyaAllah...

    moga2 diberi kelapangan masa oleh ALLAH untuk ana menulis dalam blog YG x sberapa ini.
    MOGA2 penulisan kali ini memberi kesan kpd hati2 kita yg kering dengan sumber kebenaran Illahi.

    wallahua'lam...

    ReplyDelete