Thursday, April 8, 2010

macro teaching kali pertama di SKMPKT

Alhamdulillah...syukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana memberi saya ruang dan peluang untuk menyambung penulisan dalam blog pada kali ini setelah sekian lama menyepi.

pada hari ini (Khamis, 8/4/2010) saya telah melaksanakan satu proses macro teaching di Kelas 4 Pintar di sekolah SKMPKT.



Proses macro teaching ini adalah untuk memberi pengalaman mengajar kepada guru pelatih di IPG. Melalui macro teaching, guru pelatih akan dapat membiasakan diri dengan penggunaan Rancangan Pengajaran Harian (RPH), Bahan Bantu Mengajar (BBM), Kaedah, teknik, strategi serta pendekatan pengajaran yang sesuai dengan keadaan murid dan kelas yang diajar.

Semasa macro teaching ini, saya telah menggunakan kaedah simulasi di mana murid-murid akan diberikan situasi, watak serta dialog(ikut keadaan murid, jika mereka tidak mampu berdialog sendiri) dan juga beberapa alat bantu mengajar yang lain.

Alhamdulillah, kaedah simulasi ini mampu dibawa oleh murid-murid tahun 4 Pintar ini. walaupun begitu, ada sedikit penambahbaikan kerana tidak ada watak perempuan dalam cerita ini. Saya menyedari akahn hal ini, dan berharap dapat memperbaiki hal ini pada masa akan datang.

2 comments:

  1. owh all da bez being an ustaz-to-be~ hope u will be a great teacher one day and do enjoy ur job in teaching the kids ;)

    ReplyDelete
  2. Salam..
    hoho~ ini rusydan kan?? ptg ni ade usrah ye~

    ReplyDelete